موقع مقالة نت
اهم المقالات التي تهم القارئ العربي

ريهام حجاج: “اقبلوا اختلافنا.. النقاش مش بالشتائم أو بالإساءة”

0 6


09:00 ص


الأحد 24 أكتوبر 2021

كتب- عبد الفتاح العجمي:

دعت الفنانة ريهام حجاج، إلى احترام كل منا اختلاف الآخر عنه، لافتة إلى أن الاختلاف لا ينبغي أن تكون نتيجته الإساءة وإصدار الأحكام الخاطئة.

وكتبت ريهام، عبر حسابها بموقع “إنستجرام”: “الخناقات يوميا على إيه؟ الخناقات على اختلافنا، تخيلوا إن الناس بتتخانق طول الوقت عشان مش متقبلين فكرة إنهم مختلفين عن بعض، ربنا خلق تريليون بني آدم على الكرة الأرضية مفيش واحد بصمة إيده زي التاني، ربنا قاصد يخلقنا مختلفين في الجنسية واللغة والثقافة والتربية والآراء والمعتقدات والشكل، ذوقنا بيختلف في الأكل والشرب واللبس والأشكال والألوان، حتى مقاييس الجمال بتختلف من واحد لواحد ومن بلد لبلد، أكيد ربنا له حكمة إحنا مش عارفينها بس الأكيد إنها رحمة منه علينا”.

أضافت: “لو كلنا بنحب ونكره نفس الأكل أكيد هتحصل مجاعة، اقبلوا اختلافنا، لو ذوقي مش زي ذوقك أو رأيي مش زي رأيك مش معناه إن حد فينا وحش، النقاش مش بالشتايم أو بالإساءة أو برمي الاتهامات بالباطل أو بإصدار أحكام خاطئة على بعض، اللي بقينا بنشوفه دلوقتي للأسف، لا بيعبر عن أخلاقنا ولا عن الأديان السماوية جميعها، يا رب نقبل بعض حتى لو مش شبه بعض، يا رب نقبل إن ربنا خلقنا كده وكل واحد حر في ذوقه ورأيه وحياته وقراراته وعقيدته طالما مش بيضر حد”.

ومن جانب آخر عُرض للفنانة ريهام حجاج في السباق الرمضاني الماضي، مسلسل “وكل ما نفترق” مع النجوم: عمرو عبد الجليل، ورانيا يوسف، وأيتن عامر، وأحمد فهمي، وسيد رجب، ومحمد الشرنوبي، قصة محمد أمين راضي، سيناريو وحوار أحمد وائل وياسر عبد المجيد، وإخراج كريم العدل.

اضف تعليق